fredag 8 november 2013

Kan det vara en pepparriska?

Pepparriska (Lactarius rufus)

Det kan vara svårt att skilja olika brunaktiga riskor åt. Inte lätt för någon. Pepparriskan inbillar jag mig dock att jag känner igen, utan att ens kolla i en svampbok. Den är väldigt vanlig i barrskog. Man kan smaka på den - det gör man bara en gång för den mjölkvita saften är skarpt brännande.

Vissa tycker pepparriskan är oätlig, andra att den kan räknas som matsvamp. Min erfarenhet är att om man av misstag får med den i en svamppytt - blir det inte roligt. 

De kan dock avkokas och saltas och konserveras. Pepparriskan har använts mycket i matlagning i Norden och i Ryssland. Svampen är en av de riskor man kallar "finska riskor" eftersom de har plockats och tillagats mycket i Finland. Man kokar dem 10 minuter i mycket vatten och häller sedan bort vattnet. 

Här är ett recept, från en som heter Michael på Svampguiden. Det ska jag prova.

http://www.svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=208072&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=2




Hatten har ofta en liten puckel i mitten. Den ser ut som en liten bröstvårta tycker jag. 










Här kan man inte längre se mycket av den lilla vårtan dock. Ser mer ut som ett liten hål där vårtan har ramlat av.





Hatten kan variera mellan 4 till 10 cm i diameter. Pepparkaksfärgad. Mer rödgul - ockra - när den är ung och mera matt i färgen när svampen blir äldre. Kanten är länge inböjd.

Skivorna är gräddbruna. Svagt nedströmmande på foten och täta.

Foten är 3 - 10 cm hög och 0,5 - 2 cm tjock. Ungefär samma färg som hatten.




Här kan man se den typiska vita mjöksaften som finns i skivorna.








Plats 
Väggaskogen, Karlshamn.

Allmän i hela landet. Gillar att växa på marken i barrskog och björkskog.

Tid
Sommar - höst