måndag 11 november 2013

Kan det vara en rodnande fjällskivling?

Rodnande fjällskivling (Chlorophyllum rhacodes)

Tog en lång promenad för att se om jag kunde hitta några november-svampar. När jag var nästan hemma igen, såg jag några imponerande svampar titta upp bland ogräs och gamla hopsopade löv. Plockade en och tog hem för att studera och identifiera. 

Svampen stämde väl överens med den rodnande fjällskivlingen i boken - utom det att den inte hade någon ring. Jag kunde ju inte ta en bild på en svamp som borde ha en ring, men inte hade det. Så jag fick gå ut igen och försöka hitta en fjällskivling som hade ring - och det hittade jag.

Imponerande svamp med sin raggiga fjälliga hatt. Hatten på bilden är 13 cm bred men den kan bli upp till 20 cm i diametern. 

När svampen är ung kan den vara nästan rund men sedan bred eller parasollformig. 








I början är hela svampen slät och brunaktig men spricker sedan upp och bara mitten fortsätter att vara brun. Resten av hatten bildar gråbruna fjäll  med vit botten och mörka spetsar.










Skivorna växer fritt från foten. Täta. Vita eller blekt bruna. 











Foten är 10 - 20 cm hög och 1 - 3 cm tjock. 

Här jag jag delat den. Förutom att den är maskäten kan man också se att den rodnar.









På den här bilden har foten en ring. Den har också en tydlig knöl längst ned vid basen.

När jag skrapade på foten rodnade den.









Köttet är vitt men ändras rosarött när man delar svampen. Efter en stund blir köttet brunare där foten har suttit.

Luktar unket. Smakar ganska gott men man ska akta sig för att äta den därför att man kan må illa. 






Plats
Bakom polisstationen i Karlshamn.

Tycker om att växa på marken i skogen, gräsmattor, parker. 

Ganska allmän i hela Sverige. 

Tid 
Sommar - höst